SociaalPlus



We maken de balans op

We maken de balans op

2022 nadert alweer zijn einde, zelden ging een jaar zo snel voorbij. Voor SociaalPlus was het een bijzonder jaar. Onze missie en visie waren al kraakhelder, onze waardepropositie ook. We hebben keihard gewerkt aan verduidelijking van onze specialisatie en het specificeren van onze  klantendoelgroep. Daarnaast hebben we ons ingezet om onafhankelijke erkenning te krijgen voor ons bijzondere bedrijf. Als derde speerpunt werkten we aan verbetering van de arbeidsmiddelen in ons KCC.  Het is nodeloos om te wijzen op het feit dat we ons ook hebben ingezet om meer mensen  een kans kunnen geven om zich te bewijzen op de arbeidsmarkt en meer klanten te overtuigen van onze toegevoegde waarde. Dat doen we immers gewoon dag in dag uit, elke week, maand en het hele jaar door.

Met nog een paar dagen te gaan in dit jaar is het gebruikelijk een balans op te stellen.

 

Altijd spannend want uiteindelijk is het resultaat hetgeen dat telt  en niet slechts de hoeveelheid van de goedbedoelde plannen.

 

 

Onze specialisatie hebben we verhelderd.

We zijn gewoon goed gebleken in het bedienen van Gemeentes en Zorgbedrijven. Daar gaan we ons dus ook op focussen. Door dit te doen kunnen we ons nog beter voor deze klanten inzetten én zorgt deze specialisatie ervoor dat ons werk overzichtelijker wordt. Bovendien sluit dit naadloos aan bij onze wens om echte meerwaarde te kunnen leveren en geen veredeld antwoordapparaat te zijn.

Onafhankelijke erkenning mogen we afstrepen van de to-do lijst.

We zijn begin december gecertificeerd als sociale onderneming die voldoet aan de allerhoogste eisen voor de PSO ladder: trede 3 én 30+ abw (aanbestedingswet).  Met 80% in plaats van de minimale 30% scoren we echt torenhoog! (https://www.pso-nederland.nl/) De voorbereidingen, de audit en certificering zijn voor ons een kroon op ons werk.

Een berekening van onze sociale impactwaarde (www.maex.nl) laat zien dat daar ook nog eens een geldelijke waarde aan gehangen kan worden: 810.000 euro in 2022 maar liefst (dat hadden we graag ook als omzet gezien, maar dat komt nog wel)

We mochten ons team uitbreiden met 4 mensen

Mensen die zich nu al van waarde bewijzen, en die dagelijks leren en verder groeien. Mensen zonder wie SociaalPlus niet zou kunnen doen wat we doen. Het is zo fijn telkens weer getuige te mogen zijn hoe iemand zijn potentieel ontplooit, hoe mensen groeien in hun ontwikkeling en hoe ze laten zien dat ze in staat zijn waarde toe te voegen aan onze maatschappij.

We mochten 3 nieuwe gemeentes toevoegen aan onze klanten.

En er staan er nog 3 “in de startblokken”. Geheel in lijn met onze plannen om voor steeds meer gemeentes in Nederland de flexibele ondersteuning bij inkomend telefoonverkeer van hun burgers te mogen zijn. Om te mogen en kunnen bewijzen dat bellers echt gehoord worden en om aan te mogen tonen dat we geld besparen door onze diensten. Geld dat door de gemeente ingezet kan worden om belangrijke andere doelen te realiseren voor het welzijn van hun burgers.

We hebben ons KCC een flinke upgrade gegeven

SociaalPlus heeft in 2022 alle oude bureaus vervangen door elektrische hoog-laag bureaus zodat mensen kunnen kiezen om staand te werken en tevens hun bureau exact ergonomisch te kunnen afstellen op de juiste hoogte. Zo werken we gezonder en voorkomen we klachten.

We hebben nu alle werkplekken voorzien van een zeer hoogwaardige moderne PC met 2 of soms zelfs 3 “27 inch” beeldschermen. Alle muizen en toetsenborden zijn draadloos geworden en behoren tot het beste dat op de markt te krijgen is. We zijn volop in ontwikkeling als het gaat om de beste mogelijke hoofdtelefoons te selecteren. Zodat we niet gehinderd door de techniek de beste gesprekken kunnen leveren.

Een aantal mensen hebben inmiddels een bureaustoel gekregen die aan hun wensen en ergonomie eisen voldoet, in 2023 hopen we dit voor iedereen gerealiseerd te hebben. Omdat een bedrijf als SociaalPlus een variëteit aan mensen heeft zullen we ook hier “op maat”  gaan verbeteren.

De balans:

Terugkijkend ben ik eigenlijk heel tevreden met wat we met zijn allen hebben bereikt, ook al klinkt dat misschien zelfingenomen) En enorm dankbaar dat onze overtuiging, dat iedereen waarde toe kan voegen, door steeds meer klanten wordt onderschreven en ervaren.

Zonder een vennoot als Martin, die steeds met onze gezamenlijke missie voor ogen meedenkt en werkt en aanscherpt waar nodig, zonder een teamleider en coach als Eefje die ervoor zorgt dat iedereen de aandacht krijgt die nodig is om te kunnen groeien en zonder  een coördinator als Annemiek  die zorgt dat alles technisch en organisatorisch op rolletjes loopt was dit nooit gelukt.

Door de hulp van Saskia zijn veel administratieve zaken weer tiptop op orde en blijft er voor anderen meer tijd over om aan andere noodzakelijke dingen te besteden . Dankzij Charlene vinden deelnemers aan klanttevredenheidsonderzoeken een vriendelijk luisterend oor en weten onze klanten waar ze kunnen verbeteren.  Fatma blijft onafgebroken onze boodschap uitdragen naar potentiële klanten en onder leiding van Nathalie zorgt zij ervoor dat onze outbound-campagnes goed verlopen en hun deadlines halen. En last but zeker not least: Het team  dat dagelijks de telefoon opneemt voor onze klanten is een onmisbare kernfactor in ons succes. Dus Leonie, Angelique, Janny, Thirsa, Nathalie, Elisa, Figén, Remco, Caroline, Neeltje, Maria, Eefje en Annemiek:

Jullie zijn SociaalPlus! Jullie maken SociaalPlus! Jullie bewijzen SociaalPlus. Iedere dag weer!

En nu?

2023 brengt nieuwe uitdagingen: de kosten lopen enorm uit de hand door hogere lonen, huren en de prijs van goederen en diensten. Om toch een goede prijs voor onze diensten te kunnen vragen is veel rekenwerk en de hoop op solidariteit van onze klanten. Gelukkig zijn de eerste geluiden positief en begripvol.

We willen volgend jaar nog meer verbeteren voor ons team en onze klanten. We willen nog meer mensen een kans geven om te mogen bewijzen dat ze waarde toe kunnen voegen. En we willen nog meer gemeente- en zorgklanten laten profiteren hiervan.

Je zou zeggen: mooi resultaat, ga daar even lekker achteroverleunend van genieten. Dat doe ik ook, maar pas tussen kerst en nieuwjaar. Tot die tijd moet er nog van alles geregeld en gefinetuned worden. Bovendien vieren we op 6 januari ons 12,5-jarig bestaan. Dus er moet nog gezorgd worden dat onze gasten op die dag niets tekortkomen.

Een wijs iemand heeft mij ooit verteld : “als je doet wat je leuk vindt hoef je nooit te werken”.

Dan heb ik dus eigenlijk het hele jaar nog helemaal niks gedaan.

Ik wens iedereen een zinvolle kersttijd, met iedereen die je lief is. En zie of hoor jullie graag weer in 2023!

 

Ronald

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.